ادبیاتی از قصرقند(کسرکند) مکران گدروزیا غربی

ادبیاتی از قصرقند(کسرکند) مکران گدروزیا غربی

قصرقند بهشتی در مکران....دست نوشته های من
ادبیاتی از قصرقند(کسرکند) مکران گدروزیا غربی

ادبیاتی از قصرقند(کسرکند) مکران گدروزیا غربی

قصرقند بهشتی در مکران....دست نوشته های من

وقوع جنگ بین آنکارا(ششمین)وتل آویو(دهمین)ارتشهای جهان

 

دو هفته پیش ترکیه سفیر اسرائیل را از خاک خود بیرون کرد و هفته گذشته نیز به طرز موهنى جهانگردان اسرائیلى را در فرودگاه مورد بازرسى قرار داد.

به گزارش مهرپرس و به نقل از العربیه: از سوى دیگر آنکارا همکارى تجارى و امنیتى خود را با تل آویو به حال تعلیق درآورده و بارها تهدید نموده که ناوهاى خود را براى حمایت از کشتى هاى کمک رسانى به مردم غزه، گسیل خواهد داشت. علاوه بر اینها ترکیه قصد آن کرده که با بخش شمالى قبرس براى کشف کانهاى گاز همکارى کند و به شرق مدیترانه کشتى بفرستد.

جنگنده های ترکی 

اما خطرناکتر و حساس تر از همه این اقدامات براى اسرائیل، مطلبى است که روزنامه ترکیه اى "استار گازیت" پرده از آن برداشته است. این روزنامه نوشت: نیروى هوایى ترکیه با کمک مؤسسه "آسلسان" متخصص در ساخت سیستم هاى نبرد الکترونیک، اقدام به تغییر سیستم الکترونیکى موجود در هواپیماهاى "اف 16" خود کرده است. در بیش از 250 هواپیما از این نوع که ترکیه دارد، با این سیستم که "IFF" نام دارد، هواپیماهاى اسرائیلى "دوست" شناخته و تعریف شده اند. لیکن اکنون بطور اتوماتیک اف شانزده هاى ترکیه اى هواپیماهاى اسرائیلى را "دشمن" تلقى خواهند کرد. طبق آیین نامه ارتش ترکیه نزدیک شدن هواپیماى دشمن به فاصله اى معیّن، خلبان را ملزم به نبرد مى کند و او نباید منتظر دریافت دستور از بالا بماند.

همکارى استراتژیک ترکیه – اسرائیل طى دو سال گذشته به جنگ سرد تبدیل شده و مى رود که به نبردى "ولرم" تغییر شکل دهد. البته امور بسیارى مانع آن مى شود که این دو کشور به نزاعى آتشین روى آورند. اما بعید نیست در گوشه و کنار، برخوردهایى خشن بین دو طرف پیش آید. حال باید دید توازن قوا بین این دو چگونه است؟

کوسه ماهی ترک و ساردین اسرائیل 

نخست باید بدانیم که ترکیه و اسرائیل هیچگونه مرز مشترکى باهم ندارند. اما مسافت بیت این دو را یک هواپیماى اف 16 بطور معمول در 10 دقیقه مى پیماید، زیرا نزدیکترین نقاط این دو کشور به یکدیگر 450 کیلومتر فاصله دارند.

گفته مى شود که نبرد در صورت وقوع، در اعماق دریاها خواهد بود. در چنین نبردى شاید بتوان ترکیه را "کوسه ماهى" خواند و اسرائیل را در برابرش یک "ماهى ساردین" تلقى کرد. با این حال نبرد دریایى در واقع به جنگهایى صحرایى شبیه است. زیرا در هر دو، نمى توان منطقه اى را کاملاً از آن خود کرد و از تیر رس دشمن مصون داشت. در هر دو نیز، دیده شدن همان و نابود شدن همان!

طبعاً باید گفت نیروى زمینى هیچکدام از طرفین کارساز نخواهد بود. طرفى که نیروى دریایى قوى و پایگاه هوایى پشتبان مؤثر داشته باشد، برنده جنگ خواهد بود. اما نباید فراموش کرد در هر نبرد احتمالى هر چند مقطعى و پراکنده، ناوگان ششم امریکا مستقر در آبهاى مدیترانه، مى تواند بین دو هم پیمان غرب، حائل شود و به نزاع پایان دهد.

توان های نظامی دو طرف

اجازه دهید با توجه به گزارشها و ارزیابى هاى دو منبع مهم نگاهى به امکانات و توانهاى دو طرف بیندازیم. آن گونه که "World FactBook" منتشره از سوى "سى آى ا" و مجله "گلوبال فایر پاور- GFP" نوشته اند، با توجه به این امکانات، نبرد احتمالى، طرف پیروزمندى نخواهد داشت و به تساوى یا شکست دو سوى نبرد منجر خواهد گشت.

طبق برآوردها ترکیه ششمین ارتش جهان را دارد و اسرائیل داراى دهمین ارتش جهان است. ترکیه در پیمان ناتو پس از امریکا بیشترین تعداد سرباز را دارا است. گفتنى است که تا 6 ماه دیگر، حضور ترکیه در این پیمان، 60 ساله مى شود.

ارتش ترکیه پس از امریکا، روسیه، چین، هند و بریتانیا از حیث نیروى زمینى و در سطح جهان، ششمین است ونیروى دریایى ترکیه پس از فرانسه در سطح کشورهاى ساحلى دریاى مدیترانه، قویترین مى باشد. اسرائیل 100 إلى 200 کلاهک اتمى دارد، اما در جنگهاى کلاسیک این نیرو فقط قدرت روانى بازدارنده دارد.

اسرائیل از جهت نیروى هوایى بر ترکیه برترى دارد و این برترى هم از حیث امکانات و هم از نظر آموزش و ورزیدگى پرسنل است.

عمق جغرافیایى و مساحت خاک ترکیه 35 برابر اسرائیل مى باشد. طبق آمار ژوئن گذشته، جمعیت اسرائیل 7 ونیم میلیون نفر است که حدود یک و نیم میلیون از آنها را فلسطینیان معروف به فلسطینیان 1948 تشکیل مى دهند، در حالى که جمعیت ترکیه 79 میلیون نفر است.

قدرت اقتصادی ترکیه

ترکیه اکنون یک نیروى اقتصادى قابل توجه است. تولید ملى این کشور در سال گذشته حدود یک تریلیون دلار و تقریباً 4 برابر اسرائیل بوده است. ذخیره ارز و طلاى ترکیه 87 میلیارد دلار مى باشد، حال آنکه این ذخیره در اسرائیل 80 میلیارد دلار است.

بودجه سالانه وزارت دفاع ترکیه در دحدو 25 میلیارد دلار مى باشد، اما همین بودجه در اسرائیل 16 میلیارد دلار است. ترکیه 612 هزار فرد نظامى و 429 هزار تن نیروى احتیاط دارد. این دو، در اسرائیل به ترتیب: 187 هزار و565 هزار مى باشند.

ارتش ترکیه 1066 هواپیما و 874 بالگرد دارد. این دو آمار در اسرائیل به ترتیب 1275 و 689 مى باشد. تانکهاى ترکیه 4246 دستگاه و تانکهاى اسرائیل 3230 دستگاه است.

ترکیه 269 فروند شناور جنگى و 110 قایق تندرو دارد، حال آنکه اسرائیل داراى 64 فروند شناور جنگى و 42 فروند قایق تندرو است. ترکیه 8 بندرگاه دارد و اسرائیل 4 بندرگاه را داراست. تعداد کشتى هاى تجارى ترکیه 645 فروند است حال آنکه اسرائیل فقط 10 فروند دارد. ترکیه داراى 99 فرودگاه است لیکن اسرائیل داراى 48 فرودگاه مى باشد.

نیروى دریایى ترکیه 7 رزمناو، 16 ناوچه، 75 هواپیماى هوا-دریا و 100 کشتى نیروبر دارد، در حالى که اسرائیل هیچکدام از اینها را ندارد. تل اویو فقط 3 زیردریایى دارد که در مقابل آنها ترکیه داراى 16 زیردریایى است. آمار قایقهاى رزمى معمولى ترکیه 108 است، ولى اسرائیل از این نوع فقط 10 فروند دارد. نیروى دریایى ترکیه از 48,600 نفر تشکیل مى شود، حال آنکه نیروى دریایى اسرائیل را 19,500 تن تشکیل مى دهند.

اکنون هم اسرائیل تقاضاى دریافت 100 فروند هواپیماى اف 35 (پیشرفته ترین جنگ افزار هوایى امریکا) کرده است و هم ترکیه همین تعداد از همین نوع را خواسته است. قرار است هر دو طرف سه سال دیگر این هواپیماها را دریافت کنند. البته ترکیه در سال آینده تعدادى هواپیماى بدون خلبان از امریکا دریافت خواهد کرد و رادارهاى هشداردهنده امریکایى از نوع X-Band را متوجه خاک ایران خواهد کرد.

با این حال از آنجا که سیستم مراقبت در ترکیه قابل دسترس بعضى از کشورهاى هم پیمان است، ترکیه شرط کرده است که اسرائیل از این امکان مستثنى شود و کاخ سفید نیز با این شرط آنکارا موافقت کرده است.

آنچه که این روزها بیش از همه اسرائیل را از اقدامات ترکیه نگران کرده است، تعطیل کردن سه پایگاه استراق سمع در نزدیکى مرزهاى ایران است. این سه پایگاه را اسرائیل در پى امضاى پیمان لجستیکى با ترکیه ایجاد کرد. تل اویو همیشه خواسته است بشنود که در تهران و دمشق چه مى گویند و اوضاع چگونه پیش مى رود. اکنون طبعاً با توجه به اوضاع سوریه، مواضع و تحرکات تهران براى همه اطراف، مهم تر و حساس تر مى نماید. اما در این میان داستان جنگ و صلح تل اویو و آنکارا از مواضع تهران نیز قابل توجه تر و مؤثرتر است و این سؤال مطرح مى باشد که در صورت وقوع جنگ بین آنکارا و تل اویو، ترکیه و اسرائیل با ششمین و دهمین ارتش جهان، منطقه را به کجا مى برند؟

 

·       

·       

·       

·       

·       

·       

·       

·       

·       

·       

نظرات 1 + ارسال نظر
نسرین بهجتی پنج‌شنبه 7 مهر‌ماه سال 1390 ساعت 23:41

عاشقم هستی ؟
ثابت کن
ناب ترین شعر عاشقانه ات را می خواهم
تنها بالا پوشت را به من ببخش
من در سیبری سردم هست !!

جدیدترین سروده نسرین بهجتی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد